Kännas rätt

Under sommaren har jag gruvat fram och tillbaka om mitt jobb. Ska jag fortsätta eller ska jag byta? Impulsivt idag sökte jag en tjänst som lärare. Blir jag erbjuden kommer jag nog att tacka nej. Jag ska ge jobbet en chans fram till nyår i alla fall. Sen får vi se. Jag känner att jag måste vara ärlig mot mig själv och jag har kommit fram till vad jag vill göra. Jag vill arbeta inom skola. Lärare, fritidspedagog, elev assistent. Spelar ingen roll, men det är vad jag vill. Så nu har jag sökt en fristående kurs, pedagogik A, till våren. Kursen är på distans med 0 fysiska träffar. Efter det kan jag bestämma mig på riktigt, så att säga.

Jag trodde det här jobbet skulle passa mig, eftersom att jag ska ju ändå få ”lära ut” om man säger så. Men det känns inte rätt i magen. Jag lämnade det bästa jobbet jag någonsin haft till det här. Det var inte jobbigt att kliva upp 4.30 måndag-fredag och åka buss i en timme. Det var värt det, varje sekund.

Härnösand är hemma, det är här jag vill bo. Omgivningen är underbar och jag älskar min lägenhet. Så flytta härifrån vill jag inte. Skulle jag få för mig att söka till grundskollärare till hösten kan jag läsa det på distans vid Luleå universitet eller via internet vid högskolan i Dalarna. Möjligheten finns. Jag har även funderar på att läsa till integrations pedagog. Den utbildningen finns i Sollefteå.

Ett steg i taget. Ge jobbet en chans, komma in på kursen och ta det där ifrån. Det viktigaste är att det ska kännas rätt, att jag är ärlig mot mig själv.

frk

 

2 thoughts on “Kännas rätt

Kommentera

