Den lilla jäveln

Att konstant gå och vara frånvarande i sinnet, som en glaskub täckt över problemet men innanför är det en liten jävel som bankar på insidan. Ångesten. Ibland ger den sig fortare andra gånger så pass att katten tycker den låter för illa och försöker kväva den. När den lilla jäveln håller sig lugn eller inte orkar längre är man bara. Den känslan är ganska skön, att slippa brottas med den lilla jäveln som sakta förstör mig. Tycker jag att jag mår bättre? Tvärtom. Stunderna det är lugnt, oavsett hur frånvarande jag är i sinnet, finns mer tid för att tänka. Tiden går långsamt och tankarna blir elakare och de har allt mer att säga till om.

Om nätterna får sinnet inte vila. Mardrömmar där jag glöms bort, kvävs och tillslut inte mer finns. Att vara vaken men fast i drömmen, känna hur man inte kan andas och till slut bryta sig ur med en ångestattack som påföljd. Varje natt utan vila.

När någon frågar hur jag mår säger jag att det är bra eller att jag är trött. Ibland svarar jag med ett enkel ”Mh” och ler, det uppfattas som någonting bra. Trött delen är sann, jag är alltid trött. Tanken att en orka förklara hur jag mår finns inte ens där. Den lilla jäveln blir igång triggad varje gång jag ens börjar eller försöker. Jag orkar inte helt enkelt inte.

Dagarna flyter ihop och blir en enda lång dag. I själva verket har det gått 16 dagar sedan jag gick hem. 384 timmars långt dygn… Varken tanken, orken eller den mentala närvaron är tillräcklig för att vilja bli bra. Vill bara vila en stund. Vila från att behöva kämpa för att få tillbaka ett normalt dygn på 24 timmar, att få må dåligt när det behövs, att få bryta ihop de gånger som det händer, att de gånger jag känner mig bra få njuta av den lilla stunden.

fröken hallqvist

One thought on “Den lilla jäveln

Kommentera

