Music to my ears

En av de bästa sakerna med nya lägenheten är alla ljud som hörs. Alla människor som pratar i trapphuset, de få bilar som åker förbi på gatan utanför, de äckliga fiskmåsarna som bråkar med varandra om maskarna utanför efter en regnig dag. Ibland hörs ett skärande ljud som jag tror kommer ifrån min granne till vänster. Ett ljud som blir allt skarpare och högre. Efter ett tag hör man hur det riktigt skär till och sedan blir det tyst. Ljudet varar i endast 1-2 sekunder. När jag använder en av små spisplattorna låter det vissa gånger som fågelkvitter. Först trodde jag det var en fågel som hade fastnat i ventilationen på någon vänster men icke. Det kanske inte är så hälsosamt att spisen låter så, eller vad säger ni? Bästa ljudet av all är att nästan varje kväll när jag lägger mig är det någon i huset som duschar vilket resulterar i en mjukt ljud av rinnande vatten. Otroligt avslappnande.

Däremot finns två ljud jag inte tål. Ljudet från brummande kylskåp och tickande klockor. Tack vare att jag inte har någon dörr mellan köket och rummet i min bostad hör jag hela tiden det där kylskåpet. Idag har jag inga problem med det alls. Jag kan somna utan några problem fast kylen låter, ingenting som stör mig längre. Tickande klockor däremot står fortfarande på min svarta lista.

fröken hallqvist

Kommentera

